
prof. UMK, dr hab. Dorota Siemieniecka
- Role
- academic research expert in the field of ICT in teaching
- Biogram:
- Head of the Department of Didactics and Media in Education of the Faculty of Philosophy and Social Sciences at Mikołaj Kopernik University in Toruń. Member of Polish Pedagogical Society, for many years she was the board member of Polish Cognitive Society. Editor-in-Chief of the international scientific journal Cognitive Science - New Media – Education.Member of the Media pedagogy Section of the Polish Academy of Sciences. Her scientific interests, research and teaching activities focus on teaching, creativity in education, creative teaching, the use of modern media in the education process, as well as on cognitive aspects of the media in education. She is also the chairman of the Scientific and organizational Committee of the series of international conferences on training based on new technologies (http://www.edukacja.torun.pl/konferencje-i-seminaria/konferencje-organizowane-przez-kdimwe/).
- 2016-2018 vice-dean of WNP responsible for scientific research and international cooperation.
- 2019 Head of the Department of Didactics and Media in Education of the Faculty of Philosophy and Social Sciences at Mikołaj Kopernik University in Toruń
- Research topics:
- Creative and motivational conditions for teacher activity in the context of new teaching technologies didactics - the studies concerned the educational perspectives in the context of new technologies and concepts of teaching. The research was carried out in three areas:
- Theoretical foundations of didactics and new technologies
- Siemieniecka D., Teorie kształcenia w świecie cyfrowym. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019 (co.aut Siemieniecki B.,)
- Siemieniecka D., (red.), New Technologies in Education and Communication, Wydawnictwo UMK, Toruń 2017.
- Siemienieckia D., (red.) Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2015.
- Siemieniecka D., Od konsumentów do twórców informacji [w:] D.Siemieniecka (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, 2015
- Cognitive theory of teaching - research on searching, selecting and presenting information in the context of media was presented in the following texts:
- Siemieniecka D., Cyberspace in the Perspective of Cognitive Pedagogy, The New Educational Review, vol 54, no 4, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2018, s.169-179 (co.aut. Siemieniecki B.,).
- Siemieniecka D., Selection of information in the context of media in education. W: Le vie della pedagogia : tra linguaggi, ambiente e tecnologie : atti del Convegno Internazionale "The streets of pedagogy between languages, enviroments and technology", Dipartimento di Scienze della Formazione, Beni culturali, Turismo Università di Macerata, 14-15 novembre 2014 / a cura di Piero Crispiani e Sara Pellegrini. Macerata : Eum, Edizioni Università di Macerata, 2016. S. 87-97.
- Siemieniecka D., Siemieniecki B., The horizons of cognitive pedagogy. - Society, Integration, Education = Sabiedriba, Integrācija, Izglitiba, Vol. 1 2016. S. 231-240. - Proceedings of the International Scientific Conference, May 27th-28th, 2016.
- Possibilities and perspectives of implementing new technologies in teaching
- Limitations and possibilities of studying from home on the higher education level - condition and indications for teaching during Covid-19 pandemic.
- Siemieniecka D., Narzędzia społecznościowe w nauczaniu: wskazania do praktyki edukacyjnej w sytuacji koronawirusa COVID-19 - raport z badań pilotażowych, [w:] Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii. Jakub J. Czarkowski [et al.] (red.), Warszawa: Wydawnictwo DiG: Wyższa Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki, 2020, s. 177-194.
- Siemieniecka D., Z jakimi materiałami do e-learningu pracuje Ci się najciekawiej? - czyli o źródłach informacji wykorzystywanych przez studentów w procesie uczenia się on i off-line w czasie Pandemii Covid-19, [w:] Siemieniecka D., Majewska K., (red.) Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej, Wydawnictwo UMK, 2021
- Siemieniecka D.,Bariery i możliwości zdalnego kształcenia wyższego w sytuacji koronawirusa COVID-19 (Barriers against and opportunities for distant higher education in the coronavirus COVID-19 situation), pismo International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies (https://ijpint.com/resources/html/cms/MAINPAGE)
- Siemieniecka D., Communicators in e-learning – recommendations for teaching practice at the times of coronavirus COVID-19 – report from pilot research, pismo: Edukacyjna Analiza Transakcyjna
- Siemieniecka D., Interaktywne media w kształceniu, [w:] ICT in educational design : processes, materials, resources. Vol. 12 / sci. Eunika Baron-Polańczyk (red.), Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2018, s.S. 63-75 (co.aut. Kwiatkowska W., Majewska K., Skibińska M., )
- Siemieniecka D., The potential of interactive media and their relevance in the education process. International Journal of Psycho-Educational Sciences, Vol. 6 no. 3, 2017, S. 1-10, eISSN: 2325-775X (co.aut. Kwiatkowska W., Majewska K., Skibińska M.,)
- Siemieniecka D., Kwiatkowska W, Majewska K., Skibińska M., Selected aspects of self-education of pedagogy students at Nicolaus Copernicus University in Toruń in the context of new media, Cognitive Science-New Media-Education, vol 2, 1/2017 https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/5355/CSNME.2017.005%2CSiemieniecka%2CKwiatkowska%2CMajewska%2CSkibinska.pdf?sequence=1
- Siemieniecka D., Selected Polish e-learning initiatives popularising free access to knowledge. Tytuł równoległy: L'e-learning per l'accesso libero alla conoscenza esperienze in Polonia. Stud. Educ., (Scuola, democrazia e merito ) No. 1, 2017, S. 53-64, ISSN: 1722-8395 ; eISSN: 2035-844X
- Siemieniecka D., E-learning and multimedia in the educational and creative application. [w:] ICT in educational design : processes, materials, resources. Vol. 11 / sci. Eunika Baron-Polańczyk (red.), Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2016. s. 69-83.
- Siemieniecka D., Humans-the media. Some selected areas of interdependence[w:] E.Baron-Polańczyk (ed.), ICT in Educational Design. Processes, Materials, Resources, Vol. 8.(2015).s.115-126, 12
- Comparative analyses of education systems in Poland, the USA and Norway And Canada – in the context of learning with new technologies
- Siemieniecka D., Crossing Borders: An Exploration of Educational Technology in Poland and the U.S., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016 (co.aut Siemieniecki B., K.Rice, Ph.Kelly).
- Comparative analyses of education systems in Poland, Norway and Canada – in the context of teaching with new technologies. Comparative tests were carried out in Norway, Poland and Canada in 2018/21. Cooperation was undertaken with the Research group: KKBU – Knowledge building in Education, Nord Universitet in Norway).
- Another aspect of the ongoing research in this area concerned the knowledge needed by today’s students of pedagogical faculties, the results of the research were presented in a publication with the Norwegian author:
- Siemieniecka D., Knowledge, ICT and education : a variety of perspectives. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016. (co.aut Bratland E., Siemieniecki B., )
- Selected aspects of Media Pedagogy
- Siemieniecka D., Cyberagresja : zjawisko, skutki, zapobieganie.Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020 (co aut. Skibińska M., Majewska K.,)
- Siemieniecka D., Stan Pedagogiki Medialnej w Polsce - mapy pól badań podejmowanych w ośrodkach akademickich, Rocznik Pedagogiczny 42/2019 , s. 247-294, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rp/article/view/23480
- Siemieniecka D., (red.) Virtuality and Education. Future prospects, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2019.
- Selected publications:
- Siemieniecka – Gogolin D., Postawa i zdolności twórcze nauczycieli a styl użytkowania elektronicznych mediów. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
- Siemieniecka D., (red.) Virtuality and Education. Future prospects, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2019.
- Siemieniecka D., (red.) New Technologies in Education and Communication, Wydawnictwo UMK, Toruń 2017.
- Siemieniecka D., Crossing Borders: An Exploration of Educational Technology in Poland and the U.S., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016 (co.aut Siemieniecki B., K.Rice, Ph.Kelly).
- Siemieniecka D., Knowledge, ICT and education : a variety of perspectives. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. (co.aut Bratland E., Siemieniecki B., )
- Siemieniecka D., Majewska K., (red.) Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej, Wydawnictwo UMK, 2021.
- Siemieniecka D., Narzędzia społecznościowe w nauczaniu : wskazania do praktyki edukacyjnej w sytuacji koronawirusa COVID-19 - raport z badań pilotażowych, [w:] Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii. Jakub J. Czarkowski [et al.] (red.), Warszawa : Wydawnictwo DiG : Wyższa Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki, 2020, s. 177-194.
- Siemieniecka D., Stan Pedagogiki Medialnej w Polsce - mapy pól badań podejmowanych w ośrodkach akademickich, Rocznik Pedagogiczny 42/2019, s.247-294, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rp/article/view/23480
- Siemieniecka D., Teorie kształcenia w świecie cyfrowym. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019 (co.aut Siemieniecki B.,)
- Siemieniecka D., The horizons of cognitive pedagogy. - Society, Integration, Education = Sabiedriba, Integrācija, Izglitiba, Vol. 1 2016. S. 231-240. - Proceedings of the International Scientific Conference, May 27th-28th, 2016 (co.aut. Siemieniecki B.,).
- Siemienieckia D., (red.) Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2015.
- Passions:
- Sailing, skiing, nature.
- Action integrating student activity in cooperation with the social environment (schools, educational institutions) within YUFE project of Wirtualna poradnia dydaktyki i metodyki nauczania wspomaganego nowymi technologiami https://poradnie.umk.pl/pages/poradnia_dydaktyki/




