łyszkowska

Edyta Łyszkowska PhD

  1. Role:
  • specialist
  1. Biogram:
  • in 2007 she defeated her doctoral dissertation at the Faculty of Social Sciences and Art at Warmińsko-Mazurski University led by an outstanding scientist and educator Prof. Zbigniew Kwieciński, in the field of pedagogy. In 1997 she attained a Master of Economics degree in Management and Marketing at the School of Economics (SGH) in Warsaw.
  • For sixteen years she was the spokesperson for AGB Nielsen Media Research Institute Institute (which is involved in television viewership research) and an expert and media commentator for television events. In total, she has over 20 years of experience in human resources management, communications systems, marketing in various corporations and companies: Nielsen Media Research, Ernst&Young, your Style, Marriott Hotel.
  • Co-operation as a lecturer at the Sociology Department of the University of Warsaw, Maria Skłodowska Warsaw University – Curie, higher School of Information Technology, Management and Administration in Warsaw, Social Academy of Sciences, Clark University, Scientific Group from Sociology Department of the Jagiellonian University and other universities.Author of many expert articles in the trade press on television, television programs, thematic channels.
  1. Research/scientific interests:
  • Scientific research refers to communication sensu largo, human resources management, anthropological work in intercultural teams, implementation of lean management strategies including Key Performance indicators, psychology of development and sociology (including marketing research). The results of her research were presented at numerous conferences, scientific articles and books.
  1. Publications:
  • Uwarunkowania socjopedagogiczne akulturacji młodzieży idorosłych w turystyce i migracjach polsko-ukraińskich 
    W: Turystyka młodzieżowa w wybranych krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Uwarunkowania ekonomiczne i pedagogiczno-zdrowotne, UWMSC, Warszawa 2013 .
  • Dziecko wobec wyzwań współczesnej kultury medialnej w: Psychologiczne aspekty kształcenia i wychowania, Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Wyższa Szkoła Informatyki, Zarządzania i Administracji w Warszawie, Instytut Studiów Międzynarodowych i Edukacji w Warszawie, Warszawa 2013, s 292 – 303.
  • Edukacja dorosłych w kontekście reformy szkolnictwa wyższego w: Problemy edukacji zawodowej w Europie Środkowej i Wschodniej, UW MSC, Narodowa Akademia Nauk Ukrainy, Instytut Studiów Międzynarodowych i Edukacji Humanum w Warszawie, Warszawa 2013. S. 84 – 94.
  • Edukacja dorosłych w świetle statystyk, Zeszyt Naukowy UWMSC, 3(41)/2013, Warszawa 2013. S. 98-113
  • Edukacyjny wpływ telewizji na proces pogłębiania świadomości społecznej w zakresie osób niepełnosprawnych w: Edukacyjne i socjalne aspekty rozwoju społeczeństw, Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie Instytut Studiów Międzynarodowych i Edukacji Humanum w Warszawie, Vysoká škola medzinárodnémo podnikania ISM Slovakia w Prešove, Винницкий кооперативный институт “Україна” Warszawa 2013, s. 116 – 130.
  • Poglądy młodzieży polskiej i rosyjskiej na kwestie kulturowo-edukacyjne, Zeszyt Naukowy UWMSC, Warszawa 2013.
  • Pracownicy naukowo-dydatktyczni o pracy w szkolnictwie wyższym, współ. Krystyna Rybińska, Zeszyty Naukowe UWMSC, 4(42)/2013, Warszawa
  • Pedagogika społeczna w ujęciu Aleksandra Kamińskiego, Pojutrze. Myśli Aleksandra Kamińskiego, red. A. Janowski, K. Bocheńska, J. Czarkowski, UWMSC, Warszawa 2014, ISbn 978-83-937651-9-5, s. 213-226
  • Kulturowe i ekonomiczne zmiany w turystyce w podejściu do kobiet [w:] Turystyka M. Dębski, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, Łódź 2015
  • Rola nowych mediów w procesie komunikacji firmy z otoczeniem, Edyta Łyszkowska w: Komunikacja marketingowa we współczesnych działaniach pro wizerunkowych, M. Dębski, A. Jupowicz-Ginalska, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, T. XV, Z 4, cz. 1, Wyd. SAN, Łódź, 2014, s. 31-42, ISSN 1733-2486, http://piz.san.edu.pl/docs/e-XV-4-1.pdf, (8 punktów)
  • Pedagogika społeczna w ujęciu Aleksandra Kamińskiego,w: Myśli Aleksandra Kamińskiego, E. Łyszkowska, red. A. Janowski, K. Bocheńska, J. Czarkowski, UWMSC, Warszawa 2014, ISBN 978-83-937651-9-5, s. 213-226 (4 punkty)
  • Rodzina – szkoła. Progres czy regres w obszarze fundamentalnych kręgów społecznych w myśl teorii Aleksandra Kamińskiego, w: Kręgi na wodzie, red. A. Janowski, K. Bocheńska-Włostowska, J. Czarkowski, E. Łyszkowska, Warszawa 2015, ISBN 978-83-939355-3-6, s. 133-147. (4 punkty)
  • Edukacyjny wpływ telewizji na proces pogłębiania świadomości społecznej w zakresie osób niepełnosprawnych w: Edukacyjne i socjalne aspekty rozwoju społeczeństw, Uczelnia Instytut Studiów nad Filozofią Słowiańską im. Św. Cyryla i Metodego Wyższej Szkoły Menedżerskiej w Warszawie Warszawa 2015, s. 105 – 118, ISBN 978-83-7520-186-4. (4 punkty) )
  • Edukacja i życie codzienne studentów w Polsce i Rosji, współautor Edyta Łyszkowska z: Agnieszka Serafin, Jerzy Chorążuk, Krzysztof Kandefer, Maciej Dębski, Zdzisław Sirojć. Autorka rozdziałów: Media w życiu studentów, Zamiast zakończenia czyli wnioski i uwagi o niektórych aspektach życia młodych Polaków i Rosjan, Summary, Wydawnictwo SPOŁECZNE TOWARZYSTWO POLSKA – WSCHÓD, UCZELNIA WARSZAWSKA MARII SKŁODOWSKIEJ – CURIE, Warszawa 2015.
  • Evolving attitude to women in tourism industry from cultural and economic, Edyta Łyszkowska w: Zarządzanie w regionie turystycznym, red. Dębski, Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XVI T. 4 Zeszyt, II część, Wyd. Społecznej Akademii Nauk, Łódź – Warszawa 2015, ISSN 1733-2486, s. 191 – 200. (8 punktów)
  • Analysis of media consumption among Polish and Russian students, Journal of Intercultural Management, 2016, ISSN 2080-0150, Vol. 8 (1), January 2016, Wyd. Clark University, Społeczna Akademia Nauk, s. 71-90. (10 punktów)
  • E-learning we współczesnej dydaktyce, w Zeszyty Naukowe 3/53 2016, Warszawa 2016, ISSN 1897-2500 (7 punktów) , ss. 301-316, http://www.uczelniawarszawska.pl/2016.php
  • Wstęp W: Redakcja książki: E. Łyszkowska, K. Bocheńska-Włostowska, M. Kuskowski, Problemy badawcze w ujęciu pedagogicznym, Warszawa 2015, Wyd. UWMSC, ISBN …., . s. 4-6. (Afiliowane UW MSC)
  • Autorytet w wychowaniu w świetle mediów w: J. Czarkowski, Warszawa 2016, w druku.
  • Polish and Russian students education and everyday life In Poland and Russia – summary of the book w: Zeszyty Naukowe Uczelni Warszawskiej im. Marii Skłodowskiej – Curie 4(54)/2016, ISSN 1897-2500, s. 229 – 234.
  • Addiction or Requirements of Contemporary Life? Use of New Media and Technologies by the Students in the Light of Quantitative Survey , Łyszkowska[w:] Communication. Man. Media, red. K. Bocheńska, A. Janus, Wyd. Szkoła Wyższa im. Bogdana Jańskiego i Ruzomberok Verbum, 2016, ISBN 978 – 83-87897-20-8, ISBN 978-80-561-0376-0, s. 25-48.
  • Wpływ współczesnego wychowania dzieci i młodzieży na aktywność w sieciach społecznych, E.Łyszkowska w:Europaische Akademie der Naturwissenschaften, Przedszkole i szkoła, Hannover 2017 ISBN 978-3-00-057823-6, 123 -138.
  • E-learning we współczesnej dydaktyce (10/20), Zeszyty Dydaktyczne, Płock 2013, w
  • Twórczość i życie Janusza Tarnowskiego w ujęciu personalno-egzystencjalnym, Rocznik Andragogiczny 2012, wyd. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Warszawa - Płock 2012 s. 286 – 403.
  • Dyferencjacja procesu uczenia się u osób dorosłych w teorii i w praktyce (w: ) Zeszyty Naukowe „Praktyczne aspekty edukacji i promocji zdrowia” nr 26, Wyd. UW MSC, Warszawa 2012
  • Etapy życia zawodowego a podstawa planowania aktywności zawodowej. Rocznik Andragogiczny 2010, wyd. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Warszawa - Płock 2010 s. 209-220.
  • Socjopedagogiczne przejawy bierności jako współczesna tendencja okresu transformacji, [w:] Socjologiczne i pedagogiczne aspekty transformacji w Europie Środkowej i Wschodniej, . (red.nauk.) Z. Sirojć, Warszawa Legnica 2010. S. 77 – 87.
  • Personalizm we współczesnej pedagogice, E. Łyszkowska [W:] Wybrane problemy współczesnej edukacji H. Bednarski, Z. Sirojć (red. nauk.) Warszawa 2010.
  • Recenzja podręcznika akademickiego „Pedagogika medialna”, tom 1 i 2, E. Łyszkowska, Warszawa 2009, Zeszyty Naukowe, Społeczno – ekonomiczne wyzwania edukacji, nr 29.
  • Turystyka w kontekście zmian kulturowych, społecznych i ekonomicznych ról kobiet, E. Łyszkowska (w: ) Zeszyty Naukowe „Z zagadnień rozwoju turystyki” nr 26, Wyd. UW MSC, Warszawa 2009.
  • Chrześcijańska pedagogika personalno-egzystencjalna w osobie Prof. Janusza Tarnowskiego, E. Łyszkowska (w:) Księga Pamiątkowa z okazji jubileuszu dla księdza Janusza Tarnowskiego, Wyd. Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna „Adam”, Warszawa 2009.
  • Zachowania mimetyczne kobiet pod wpływem telewizji i doświadczeń codzienności. Studium socjopedagogiczne, E. Łyszkowska, Wyd. Impuls, Warszawa 2009.
  • Zachowania mimetyczne kobiet pod wpływem telewizji i doświadczeń codzienności, E. Łyszkowska (w:) Współobecne dyskursy, R. Borowicz (red.) Wyd. UMK, Toruń - Monografia
  • Polish women’s mimetic behavior under TV influence, Łyszkowska (w:) Researching Gender in Adult Learning, ESREA, Switzerland, 2008.
  • Preferencje i zachowania telewizyjne kobiet, E. Łyszkowska (w:) Przywiązanie i przekraczanie, J. Ostrouch (red.), Wyd. UWM, Olsztyn 2006.
  • Młoda kobieta jako telewidz, Łyszkowska, współautorka A. Sojka, Studia Laurentiana, Kraków 2006.
  • Starsza kobieta w reklamie Łyszkowska współautorka tekstu A. Sojka (w:) Starsze kobiety w kulturze i społeczeństwie, E. Zierkiewicz (red.) Wydawnictwo MarMar, Wrocław 2005.

Trade publications:

  • Łyszkowska, Podsumowanie 2008 roku na rynku telewizyjnym kanałów tematycznych, Telekabel, Raport kanały tematyczne, kwiecień 2009.
  • Łyszkowska, Podsumowanie 2007 roku na rynku telewizyjnym kanałów tematycznych, Telekabel, Raport kanały tematyczne, kwiecień 2008.
  • Łyszkowska, Podsumowanie 2006 roku na rynku telewizyjnym kanałów tematycznych, Telekabel, kwiecień 2007.
  • Łyszkowska (współautor T. Iwiński), Podsumowanie roku telewizyjnego 2007, luty 2008,
  • Łyszkowska (współautor T. Iwiński), Podsumowanie roku telewizyjnego 2006, luty 2007,
  • Łyszkowska (współautor T. Iwiński) wydanie AGB Nielsen Media Research.
  • Łyszkowska, Podsumowanie roku telewizyjnego 2005, luty 2006, wydanie AGB Nielsen Media Research.
  • Łyszkowska, Podsumowanie roku telewizyjnego 2004, luty 2005, wydanie AGB Polska.
  • Łyszkowska, Podsumowanie roku telewizyjnego 2003, marzec 2004, wydanie AGB Polska.
  • Łyszkowska, Podsumowanie roku telewizyjnego 2002, luty 2003, wydanie AGB Polska.
  • Łyszkowska, Podsumowanie roku telewizyjnego 2001, luty 2002, wydanie AGB Polska.
  • Łyszkowska, Po Milionerach, Impact, marzec 2003, nr 3.
  • Łyszkowska, Magazyny na ekranie, Impact, styczeń/luty 2003, Nr 1-2.
  • Łyszkowska, Kanały tematyczne, Impact, czerwiec 2002, Nr 6.
  • Łyszkowska, Seriale i telenowele, Impact, czerwiec 2002, Nr 6.
  • Łyszkowska, Nowe stacje telewizyjne,  Impact, maj 2002, Nr 5.
  • Łyszkowska, Stacje radiowe w telewizji, Impact, marzec 2002, Nr 3.
  • Łyszkowska, Kolejny rekord Adama Małysza, Impact, marzec 2002, Nr 3.
  • Łyszkowska, Co oglądaliśmy - 2001, Impact 2002, Nr 2.
  • Łyszkowska, Prasa na wizji, Impact, styczeń 2002, nr 1.
  • Łyszkowska, Zmierzch reality show?, Impact, grudzień 2001, nr 11.
  • Łyszkowska, Dwa razy Big Brother, Impact, październik 2001, nr 9.
  • Łyszkowska, Wielki sukces Wielkiego Brata, Impact , lipiec/sierpień 2001, nr 7.
  • Łyszkowska, Główne trendy w telewizji na świecie, Impact, czerwiec 2001, nr 6.
  • Łyszkowska, Reklamy z infolinią, Impact, kwiecień 2001, nr 4.
  • Furthermore, her comments as a media expert on television viewing trends can be found in Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Życie Warszawy, Nowy Dzień, Internet portals Virtual Media, MediaRun and more.

 

 

5. Passions:

As of non-scientific interests, she is keen on Iberian Studies in the broad sense.