„Nauczanie skazanych w polskim systemie penitencjarnym Casus Zakładu Karnego we Włocławku” – to wydana w 2022 roku publikacja naukowa, zaliczająca się do pozycji książkowych wydanych w ramach projektu „Pilotażowe kompleksy penitencjarne”. Autorami publikacji są dr Dorota Kanarek-Lizik z Instytutu Społecznych Podstaw Penitencjarystyki Akademii Wymiaru Sprawiedliwości oraz prof. dr hab. Witold Stankowski z Instytutu Studiów Europejskich Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Opracowanie stanowi klasyczny przykład case study albowiem prezentuje celowość nauczania skazanych na przykładzie konkretnej jednostki penitencjarnej, odznaczającej się bogatą historią, a zatem Zakładu Karnego we Włocławku. Treść publikacji, stanowiąca owoc wielu badań z zakresu kształcenia skazanych, podzielona została na sześć interesujących rozdziałów, z których każdy skupia się wokół konkretnego zagadnienia. Prezentowane treści dotyczą m.in. nauczania osób skazanych w kontekście krajowym
i europejskim, specyfiki kształcenia prowadzonego w zakładach karnych czy dziejów Zakładu Karnego we Włocławku, chociażby z przełomu XX i XXI wieku.