„Zarządzanie dynamiczne w Służbie Więziennej – podręcznik refleksyjnej praktyki” – niniejsza publikacja naukowa pod redakcją gen. dr. Marcina Strzelca oraz dr. Witolda Kołodziejczyka, stanowi znakomitą propozycję dla wszystkich studentów i teoretyków poruszających zagadnienia związane z zarządzaniem. Odpowiada na zapotrzebowanie w zakresie publikacji służących realizacji pilotażowego programu Studiów Podyplomowych Zarządzanie Jednostkami Organizacyjnymi w Akademii Wymiaru Sprawiedliwości. Wszystkie zawarte w omawianej pozycji książkowej treści tworzą spójną całość, dotykającą następujących kwestii: pragmatyka Służby Więziennej, rozwijanie kompetencji przywódczych, kluczowych z punktu widzenia pracy w organizacji oraz efektywność światowych trendów w zarządzaniu. Publikacja wyraźnie akcentuje konieczność kreowania dyskusji odnośnie zmian zachodzących w koncepcjach zarządzania, wychodząc z jasnego założenia, iż organizacją się zarządza, natomiast ludźmi kieruje.
Książka ukazała się nakładem warszawskiego Wydawnictwa DiG, w ramach projektu „Pilotażowe kompleksy penitencjarne” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego pn. „Sprawiedliwość” finansowanego ze środków funduszy norweskich i środków krajowych.
Spis treści
Wstęp (Marcin Strzelec, Witold Kołodziejczyk) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Moduł I Organizacja i jej otoczenie
Nowoczesne zarządzanie organizacją — wybrane teorie i modele działania (Beata Maria Nowak) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Podstawy zarządzania organizacją — specyfika więziennictwa (wybrane zagadnienia) (Jacek Pomiankiewicz) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
Czy kara może motywować? Wybrane aspekty systemu motywacji pozapłacowej w Służbie Więziennej (Monika Szewczyk) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Zarządzanie w kryzysie jednostką penitencjarną — wybrane aspekty (Łukasz Roman) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Zarządzanie w kryzysie na przykładzie wybranego scenariusza ćwiczeń — studium przypadku (Jerzy Trocha) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
„Sednoplan” — refleksyjne podejmowanie interwencji kryzysowych (Mariusz Malinowski) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Moduł II Przywództwo w zarządzaniu
Przywództwo. Szansa na rozwój czy droga do piekła? (Marek Adamski) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Zasadność stosowania metody projektowej i scenariuszowej w zarządzaniu (Anna Janus) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Moduł III Ludzie w organizacji
Action learning jako metoda rozwiązywania problemów i rozwoju kompetencji kadry zarządzającej Służby Więziennej (Iwona Kordjak) . . . . . . . . . . . . . . . . 135
Dobre praktyki komunikacyjne w zarządzaniu jednostką organizacyjną służby więziennej (Anna Kunicka) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147
Pięć najważniejszych zasad dobrych wystąpień publicznych (Marcin Bąk) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159




