Jakub Czarkowski foto

dr Jakub Jerzy Czarkowski, prof. AWS

  1. Rola w projekcie
  • Przewodniczący zespołu
  1. Biogram
  • Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika w Toruniu). Wykładowca akademicki, badacz i nauczyciel dyplomowany. Posiada doświadczenie w nauczaniu w zakresach: „Media w Edukacji”, „Komputerowe wspomaganie procesu kształcenia”, „Pedagogiczne aspekty technologii komputerowej”, „Metody badań społecznych”. Doświadczenie zawodowe zdobywał w placówkach specjalnych, Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym, Rodzinnym Domu Dziecka. Zajmował stanowisko dyrektora Liceum Ogólnokształcącego, a także dyrektora Bursy. Realizował zajęcia akademickie na UW WP, APS, UW-MSC, SWPS i innych.
    Prowadził projekty badawcze m.in.:
    - „Rodzice o szkole” – program przygotowany przez Fundację „Rodzice Szkole” w ramach projektu „Rodzice dla szkoły – Rodzice dla społeczeństwa” współfinansowany ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Narodowego Instytutu Wolności;
    -  „Społeczny obraz pieczy zastępczej”, realizowany w UW-MSC.
    Jest członkiem redakcji czasopism specjalistycznych m.in.: "International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies (IJPINT)”.

  1. Zainteresowania naukowe, badawcze
  • e-learning i nowe technologie w edukacji dorosłych w szczególności w odniesieniu do osób 45
  • wpływ nowych mediów na wychowanie dzieci, młodzieży i dorosłych w szczególności koncentruję się na nowych możliwościach jakie one tworzą
  • harcerski system wychowawczy i wpływu jaki wywiera na niego tworzące się społeczeństwo informacyjne oraz związane z tym zmiany w komunikacji społecznej, gospodarce, strukturze i obyczajowości społecznej 
  1. Publikacje

Wydawnictwo samodzielne (wybrane)

  • E-learning dla dorosłych, Difin, Warszawa 2012
  • Społeczny Obraz Rodzinnej Pieczy Zastępczej, Raport z badań, Warszawa 2013 (z M. Walczak, W. Szczęsny, A. Zielińska, K. Janczewska)
  • Plakat naukowy – Narzędzie informacji i upowszechniania wiedzy, Warszawa 2015 (z Markiem Siwickim) Autorytet w wychowaniu, (redakcja), Warszawa 2017 (z K. Bocheńską Włostowską) Korepetycje w naukowym świecie, DiG, WSKiP, Warszawa 2019
  • Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii, (redakcja),DiG, WSKiP, (z M. Malinowskim, M. Strzelcem, M. Tanasiem), Warszawa 2020

Artykuły w czasopismach naukowych (wybrane):

  • Psychological and pedagogical problems of distance education for adults, „Problems of Education in the 21st Century”, Vol. 22, 2010 (wspólnie ze S. Postkiem, M. Ledzińską)
  • Internet w harcerskim modelu wychowania, „Edu@kcja. Magazyn edukacji elektronicznej” Nr 1 (2)/2011, Wybrane aspekty oceniania i ewaluacji w nauczaniu z wykorzystaniem e-learningu, "Trendy” Internetowe Czasopismo Edukacyjne CODN nr 2, 2012
  • Między jakością a nowoczesnością, „Trendy” Internetowe Czasopismo Edukacyjne ORE nr 2, 2013
  • Соціальне виключения особистості в свері інформатизації суспільних відносин, „Педагогічний часопис Волині” Nr2 /3 rok 2016 (wspólnie z M.Tanasiem)
  • Ontological and epistemological remarks on penitentiary and its autonomy, "International Journal of Legal Studies”, 1(3)2018: s 123-140 Tales (gawęda) and storytelling as a means of care and upbringing in early school “International Journal of New Economics and Social Sciences” (ILIONES), s. 271-284 Remarks on complementary education of an adult person “International Journal of New Economics and Social Sciences (IJONESS) Nr 7/2018, s. 255-268 (wspólnie z M. Strzelcem)
  • Penitencjarystyka – nauka teoretyczna i stosowana „Przegląd Więziennictwa Polskiego”, nr 99, s 39-54

Inne publikacje naukowe (wybrane):

  • Wykluczenie i emancypacja w społeczeństwie wiedzy - perspektywa 45+, w: M. Kowalczuk-Walędziak, A. Korzeniecka-Bondar, K. Bocheńska-Włostowska (red.) Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej, Impuls, Kraków 2014
  • Szkoła między indywidualnością a standardem – w kręgu problemów i rozwiązań, w: M. J. Szymański, B. Przybylski (red.)
  • W kręgu współczesnych problemów edukacyjnych, APS, Warszawa 2016 Transformation and development of distance education, w: K. Bocheńska-Włostowska, A. Janus (red.) Comunication man media, Warszawa-Rużomberok 2016
  • Andragogika – Współczesny obraz dyscypliny w Polsce na tle przemian społeczeństwa informacyjnego, w Katarzyna Bocheńska Włostowska, Ewa Kopeć, Jakub Jerzy Czarkowski (red.), W trosce o kształcenie dorosłych, Warszawa 2016
  1. Pasje / działalność pozanaukowa / zainteresowania
  • Harcerstwo