
dr hab. Dorota Siemieniecka, prof. UMK
- Rola w projekcie
- Ekspert ds. badań naukowych w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych w kształceniu
- Biogram
- Kierownik Katedry Dydaktyki i Mediów w Instytucie Pedagogiki UMK Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, przez wiele lat była członkinią zarządu Polskiego Towarzystwa Kognitywistycznego. Redaktor naczelna międzynarodowego czasopisma naukowego Cognitive Science - New Media – Education. Członkini sekcji pedagogiki mediów Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Jej zainteresowania naukowe, działalność badawcza i dydaktyczna koncentrują się na zagadnieniach dydaktyki, twórczości w pedagogice, twórczym nauczaniu, na zastosowaniu nowoczesnych mediów w procesie edukacji, a także na kognitywistycznych aspektach mediów w edukacji. Jest również przewodniczącą komitetu naukowego i organizacyjnego cyklu międzynarodowych konferencji poświęconych problematyce kształcenia w oparciu o nowe technologie (http://www.edukacja.torun.pl/konferencje-i-seminaria/konferencje-organizowane-przez-kdimwe/).
- 2016-2018 stanowisko prodziekana WNP ds. badań naukowych i współpracy międzynarodowej
- 2019- stanowisko kierownika Katedry Dydaktyki i Mediów INP WFiNS UMK.
- Tematy badawcze
Twórcze i motywacyjne uwarunkowania aktywności nauczycieli w kontekście dydaktyki nowych technologii kształcenia - realizowane badania dotyczyły perspektywy dydaktyki w kontekście nowych technologii i koncepcji nauczania. Badania realizowane były w trzech obszarach:
Teoretyczne podstawy dydaktyki z nowymi technologiami
- Siemieniecka D., Teorie kształcenia w świecie cyfrowym. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019 (co.aut Siemieniecki B.,)
- Siemieniecka D., (red.), New Technologies in Education and Communication, Wydawnictwo UMK, Toruń 2017.
- Siemienieckia D., (red.) Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2015.
- Siemieniecka D., Od konsumentów do twórców informacji [w:] D.Siemieniecka (red.), Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, 2015
- Kognitywistyczna teoria kształcenia - Badania w obszarze poszukiwania, selekcji i prezentacji informacji w kontekście mediów zawarto w następujących tekstach:
- Siemieniecka D., Cyberspace in the Perspective of Cognitive Pedagogy, The New Educational Review, vol 54, no 4, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2018, s.169-179 (co.aut. Siemieniecki B.,).
- Siemieniecka D., Selection of information in the context of media in education. W: Le vie della pedagogia : tra linguaggi, ambiente e tecnologie : atti del Convegno Internazionale "The streets of pedagogy between languages, enviroments and technology", Dipartimento di Scienze della Formazione, Beni culturali, Turismo Università di Macerata, 14-15 novembre 2014 / a cura di Piero Crispiani e Sara Pellegrini. Macerata : Eum, Edizioni Università di Macerata, 2016. S. 87-97.
- Siemieniecka D., Siemieniecki B., The horizons of cognitive pedagogy. - Society, Integration, Education = Sabiedriba, Integrācija, Izglitiba, Vol. 1 2016. S. 231-240. - Proceedings of the International Scientific Conference, May 27th-28th, 2016.
Możliwości i perspektywy zastosowań nowych technologii w nauczaniu
- Bariery i możliwości zdalnej edukacji w szkolnictwie wyższym - stan i wskazania dla praktyki edukacyjnej w sytuacji Koronawirusa COVID-19
- Siemieniecka D., Narzędzia społecznościowe w nauczaniu: wskazania do praktyki edukacyjnej w sytuacji koronawirusa COVID-19 - raport z badań pilotażowych, [w:] Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii. Jakub J. Czarkowski [et al.] (red.), Warszawa: Wydawnictwo DiG: Wyższa Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki, 2020, s. 177-194.
W procedurze wydawniczej:
- Siemieniecka D., Z jakimi materiałami do e-learningu pracuje Ci się najciekawiej? - czyli o źródłach informacji wykorzystywanych przez studentów w procesie uczenia się on i off-line w czasie Pandemii Covid-19, [w:] Siemieniecka D., Majewska K., (red.) Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej, Wydawnictwo UMK, 2021
- Siemieniecka D.,Bariery i możliwości zdalnego kształcenia wyższego w sytuacji koronawirusa COVID-19 (Barriers against and opportunities for distant higher education in the coronavirus COVID-19 situation), pismo International Journal of Pedagogy, Innovation and New Technologies (https://ijpint.com/resources/html/cms/MAINPAGE)
- Siemieniecka D., Communicators in e-learning – recommendations for teaching practice at the times of coronavirus COVID-19 – report from pilot research, pismo: Edukacyjna Analiza Transakcyjna
- Siemieniecka D., Interaktywne media w kształceniu, [w:] ICT in educational design : processes, materials, resources. Vol. 12 / sci. Eunika Baron-Polańczyk (red.), Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2018, s.S. 63-75 (co.aut. Kwiatkowska W., Majewska K., Skibińska M., )
- Siemieniecka D., The potential of interactive media and their relevance in the education process. International Journal of Psycho-Educational Sciences, Vol. 6 no. 3, 2017, S. 1-10, eISSN: 2325-775X (co.aut. Kwiatkowska W., Majewska K., Skibińska M.,)
- Siemieniecka D., Kwiatkowska W, Majewska K., Skibińska M., Selected aspects of self-education of pedagogy students at Nicolaus Copernicus University in Toruń in the context of new media, Cognitive Science-New Media-Education, vol 2, 1/2017 https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/5355/CSNME.2017.005%2CSiemieniecka%2CKwiatkowska%2CMajewska%2CSkibinska.pdf?sequence=1
- Siemieniecka D., Selected Polish e-learning initiatives popularising free access to knowledge. Tytuł równoległy: L'e-learning per l'accesso libero alla conoscenza esperienze in Polonia. Stud. Educ., (Scuola, democrazia e merito ) No. 1, 2017, S. 53-64, ISSN: 1722-8395 ; eISSN: 2035-844X
- Siemieniecka D., E-learning and multimedia in the educational and creative application. [w:] ICT in educational design : processes, materials, resources. Vol. 11 / sci. Eunika Baron-Polańczyk (red.), Zielona Góra : Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, 2016. s. 69-83.
- Siemieniecka D., Humans-the media. Some selected areas of interdependence[w:] E.Baron-Polańczyk (ed.), ICT in Educational Design. Processes, Materials, Resources, Vol. 8.(2015).s.115-126, 12
Analizy porównawcze systemów edukacji w Polsce i USA oraz Norwegii i Kanadzie – w kontekście nauczania z nowymi technologiami
- Siemieniecka D., Crossing Borders: An Exploration of Educational Technology in Poland and the U.S., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016 (co.aut Siemieniecki B., K.Rice, Ph.Kelly).
Perspektywy badań
- Analizy porównawcze systemów edukacji w Polsce, Norwegii i Kanadzie – w kontekście nauczania z nowymi technologiami. Badania porównawcze realizowane były w Norwegii, Polsce i Kanadzie w roku 2018/21. Podjęto współpracę z Research group: KKBU – Knowledge Building in Education, Nord Universitet w Norwegii).
- Inny aspekt realizowanych badań w tym obszarze dotyczył wiedzy potrzebnej dzisiejszym studentom kierunków pedagogicznych, wyniki badań zostały zaprezentowane w publikacji z autorem norweskim:
- Siemieniecka D., Knowledge, ICT and education : a variety of perspectives. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016. (co.aut Bratland E., Siemieniecki B., )
Wybrane aspekty Pedagogiki Medialnej
- Siemieniecka D., Cyberagresja : zjawisko, skutki, zapobieganie.Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2020 (co aut. Skibińska M., Majewska K.,)
- Siemieniecka D., Stan Pedagogiki Medialnej w Polsce - mapy pól badań podejmowanych w ośrodkach akademickich, Rocznik Pedagogiczny 42/2019 , s. 247-294, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rp/article/view/23480
- Siemieniecka D., (red.) Virtuality and Education. Future prospects, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2019.
- Wybrane publikacje:
- Siemieniecka – Gogolin D., Postawa i zdolności twórcze nauczycieli a styl użytkowania elektronicznych mediów. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.
- Siemieniecka D., (red.) Virtuality and Education. Future prospects, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2019.
- Siemieniecka D., (red.) New Technologies in Education and Communication, Wydawnictwo UMK, Toruń 2017.
- Siemieniecka D., Crossing Borders: An Exploration of Educational Technology in Poland and the U.S., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016 (co.aut Siemieniecki B., K.Rice, Ph.Kelly).
- Siemieniecka D., Knowledge, ICT and education : a variety of perspectives. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016. (co.aut Bratland E., Siemieniecki B., )
- Siemieniecka D., Majewska K., (red.) Teoretyczne i praktyczne aspekty pedagogiki medialnej, Wydawnictwo UMK, 2021.
- Siemieniecka D., Narzędzia społecznościowe w nauczaniu : wskazania do praktyki edukacyjnej w sytuacji koronawirusa COVID-19 - raport z badań pilotażowych, [w:] Zdalne kształcenie akademickie dorosłych w czasie pandemii. Jakub J. Czarkowski [et al.] (red.), Warszawa : Wydawnictwo DiG : Wyższa Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki, 2020, s. 177-194.
- Siemieniecka D., Stan Pedagogiki Medialnej w Polsce - mapy pól badań podejmowanych w ośrodkach akademickich, Rocznik Pedagogiczny 42/2019, s.247-294, https://pressto.amu.edu.pl/index.php/rp/article/view/23480
- Siemieniecka D., Teorie kształcenia w świecie cyfrowym. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2019 (co.aut Siemieniecki B.,)
- Siemieniecka D., The horizons of cognitive pedagogy. - Society, Integration, Education = Sabiedriba, Integrācija, Izglitiba, Vol. 1 2016. S. 231-240. - Proceedings of the International Scientific Conference, May 27th-28th, 2016 (co.aut. Siemieniecki B.,).
- Siemienieckia D., (red.) Edukacja a nowe technologie w kulturze, informacji i komunikacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2015.
- Pasje i działalność pozanaukowa
- Żeglarstwo, jazda na nartach, przyroda
- Działanie integrujące aktywność studentów w ramach współpracy z otoczeniem społecznym (szkołami, instytucjami edukacyjnymi) w ramach projektu YUFE Wirtualnej poradni dydaktyki i metodyki nauczania wspomaganego nowymi technologiami https://poradnie.umk.pl/pages/poradnia_dydaktyki/




