ETAP 1
Diagnoza luki szkoleniowej
Etap obejmuje opracowanie opisów ról zawodowych wraz z profilami kompetencyjnym, uwzględniających wprowadzenie elementów ochrony dynamicznej i poprawę efektywności oddziaływań penitencjarnych, przewidzianych dla pilotażowych kompleksów penitencjarnych, Działanie to w realizowane będzie we współpracy z przedstawicielami z Norweskiej Akademii Kształcenia Służb Penitencjarnych w Lillestrom (KRUS). Opisy ról będą uwzględniać uwarunkowania kulturowe i strukturalne, a jednocześnie wprowadzać nowy model zarządzania bezpieczeństwem i działaniami naprawczymi wobec osadzonych.
ETAP 2
Opracowanie komplementarnego modelu kształcenia / doskonalenia funkcjonariuszy
Nadrzędnym celem etapu jest opracowanie komplementarnego modelu doskonalenia i kształcenia funkcjonariuszy Służby Więziennej w oparciu o koncepcję kształcenia komplementarnego, której autorem jest prof. Maciej Tanaś.
Koncepcja kształcenia komplementarnego jest wynikiem analizy doświadczeń wynikających z praktyki edukatorów, trenerów i nauczycieli oraz możliwości, jakie tworzy nowoczesna technologia teleinformacyjna. W swojej istocie koncepcja kształcenia komplementarnego stara się zachować walory tradycyjnych form kształcenia, przy jednoczesnym twórczym wykorzystaniu tego, co kształceniu oferuje współczesna technologia, a w szczególności techniki komputerowe i Internet.
Na podstawie modelu zostaną zmodernizowane programy kształcenia i doskonalenia, a także zaproponowane nowe formy kursów oraz szkoleń, które będą odpowiedzą na zbadaną we wcześniejszym etapie projektu - lukę szkoleniową.
ETAP 3
Potencjał uczelni
Założenia Koncepcji Kształcenia Komplementarnego będą miały wpływ na zwiększenie potencjału Akademii Wymiaru Sprawiedliwości, w kontekście:
- funkcjonowania Centralnej Biblioteki Więziennictwa, która zostanie poszerzona o bibliotekę cyfrową,
- modernizacji i rozbudowy funkcjonalności platformy e-learningowej,
- kwalifikacji i kompetencji kadry odpowiedzialnej za kształcenie w Służbie Więziennej.
ETAP 4
Szkolenia
Jest to kluczowy dla projektu etap, którego celem jest organizacja i przeprowadzenie szkoleń zmierzających do przygotowania kadry realizującej zadania służbowe w wybudowanych pilotażowych kompleksach penitencjarnych.
Realizacja szkoleń będzie uwzględniać zastosowanie elementów ochrony dynamicznej oraz czynności zmierzających do poprawy efektywności oddziaływań penitencjarnych.
Wdrożenie zmodyfikowanych systemów szkolenia kadry, będzie odpowiadało nowym wyzwaniom związanym z modernizacją Służby Więziennej.




